Könsfärger- hur gör du?

Jag och Alexander håller ju på med vårt husbygge nu. Till slutet av September börjar vi snickra, eller ja, Alexander örjar snickra. 

Sen så var det det här med inredning.
Både jag och Alexander är ju mycket intresserade av inredning och design och då båda har starka viljor kan det ta tid att komma överrens. Som tur är har vi ganska lika smak, men de få sakerna som vi har delade meningar om kan ta desto längre tid att reda ut.
I alla fall så är badrummen bestämda nu... anser jag:-)

Det har gjort att jag under veckan kunnat börja fokusera på Mys rum. Det kommer bli väldigt vackert!
Jag tycker att allt inte måste vara rosa, rosa, rosa bara för att man har en dotter, det ska ju inte göra ont i ögonen när man kommer in på rummet.
Jag tycker också att de föräldrarna som enbart tar på sonen blått och dottern rosa gör sina barn en otjänst. Jag tror att de föräldrarna redan där börjar bidra till ojämnställdheten.

Visste ni att;
Den 29 mars 1914, skrev den amerikanska tidningen The Sunday Sentinel, om hur man skulle klä sina barn enligt könens olika färgkod:
"Om du vill ha färgmarkering på den lilles klädesplagg, så använd ljusröd för pojken och blå för flickan, om du vill vara traditionell."

Kommentarer
Postat av: Anna

Genus-frågan överlag är ett intressant ämne! Känns på något sätt som att vårt samhälle är FÖR modernt för att ha kvar ett socialt kön men ibland ändå inte!!



Jag tror det är viktigt att motarbeta det så gott det går, MEN det är MIN åsikt!

2008-08-08 @ 16:17:52
URL: http://annacsvensson.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag håller med om att färgerna inte ska bestämma vilket kön det är på barnet.

Mina barn har ofta på sig både rött och andra starkare färger som kanske kan symboliseras som "tjejfärg". Men det struntar jag i!

Så länge jag inte klär dom i klänning så tycker jag att färgerna kan kvitta=)



Guuuuud va kul att få planera rum för rum! Vilka färger, detaljer och specifik inredning som ska finnas=) Lite avis e jag allt;)

Kram Maja

2008-08-08 @ 16:20:23
URL: http://mariaherdebrant.blogg.se/
Postat av: Kristin

Nja.. då ska man komma med någon bra kommentar eller något annat att tillägga....*tänk*....



...... Jag låter Edith bestämma själv, helst blir det den dära black/tan västen som hon ALLTID ska ha på sig.. tröttsamt..... men det e ju favvon..



KRAM

2008-08-08 @ 17:53:47
URL: http://kristin84.blogg.se/
Postat av: Jossie

Intressant det där med inredning, min man o jag är ofta oense från början men med en god övertalningsförmåga så får jag som jag vill :D

Vill tipsa om att tänka dig/er för med barnrummet när det gäller färger, visst barn gillar färg men jag gjorde misstaget "ta på dig ett par mörka solbrillor när du går in i Wilmas rum annars får du ont i ögonen". Det blev för knalligt med andra ord! Nästa barns rum blir, vita väggar men accessoarer såsom gardiner blir i lindblomsgrönt. Lycka till med inredningen!

2008-08-08 @ 23:12:47
URL: http://mrsjossie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0