Julhatare

Jag läser om människor som hatar julen.

De hatar julen för att de tycker att det bara handlar om julklappar, att högtiden har matrialiserats.

Jag hatar folk som hatar julen, kan jag börja med att säga.
Varför?
Jo, för att de får oss som gillar julen OCH klapparna att verka pryltokiga och shopping-galna.
Jag tycker att det är jättehärligt med julen- umgås med familjen, Kalle Anka, julmaten och inte minst julklapparna.
Jag tror att julhatare ogillar julklappar för att de är snåla eller för att de alltid köper kassa julklappar. Man får ju ha lite förbehållning och spara lite pengar några månader innan om man ojjar sig så när slantarna rullar ut. Det behöver ju faktiskt inte kosta en förmögenhet. Förra året gjorde jag, Alexander och My olika sorters choklad till våra föräldrar (det blev i och för sig misslyckat, men ni vet ju hur föräldrar är; "Åhhh, vad fiiint. Va Kuuul. Taaack!"). Sen kan man ju alltid köpa bättre begagnade saker på nätet.

Ett samtal:
- Jag funerar på att köpa tekniklego till min son i julklapp.
* Tekniklego? Jösses, vad folk är matrialiserade nu för tiden. I vår familj är det gemenskapen på jul som är viktig. Jag och min son brukar krama träd i parken och tanka livsenergi när vi är lediga. Vi brukar alltid göra så när vi är tillsammans- den tiden är alldeles för värdefull för att springa in och ut ur affärer på jakt efter tekniklego.

Jag misstänker vart hennes som har lust att köra upp livsenergi-tankar-trädet någonstans när han är den enda bland 14 barn som inte får någon julklapp.


Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

2008-11-03 @ 09:29:27
URL: http://stranetosen.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Hej Jenny,

Jag känner igen mycket av det du skriver. Jag älskar oxå julen. Har oxå varit med om att vissa svarar så nedlåtande när man själv är ute å handlar julklappar. Att de inte handlar klappar för att de anser att genemskapen är det viktiga. Precis som om gemenskapen blir mindre viktig för att man vill handla julklappar. Det är väl inte två faktorer som står emot varandra. Jag handlar (och gör;) ) julklappar för jag älskar att ge och att hitta saker som jag vet kommer att glädja andra. En kompis till mig sa att hennes kille inte köper vare sig presenter eller julklappar för det är onödigt att "byta pengar" med varandra. Men en present är ju så mycket mer än bara pengar! Nu ska jag ut å shoppa julklappar!

2008-11-03 @ 09:33:41
URL: http://stranetosen.blogg.se/
Postat av: .....

det är inte alla som har chansen till någon gemenskap!!!kanske därför vissa hatar julen oxå!...

2008-11-03 @ 12:04:36
Postat av: Anna-Karin

Jag förstår absolut att det finns människor som inte har chans till gemenskap och att man därav inte uppskattar julen. Det är väl så med alla högtider om man är ensam. Men,vad jag i min kommentar syftar till är de som har gemenskap och väljer att klanka ner på dem som gillar att köpa julklappar och menar att de är materealister. Jag förstår absolut att julen för många människor, både de som har nån att fira med å de som inte har nån att fira med kan vara jobbig. Jag har själv levt singel i många år och har ingen stor familj att fira med, men ändå varje år som julen närmar sig så njuter jag av att få tända mina stjärnor och stakar, att se julskyltningen glittra i fönstren och höra alla låtar som hör julen till. Det viktiga är kanske inte hur man har det, utan hur man tar det...

2008-11-03 @ 15:06:34
URL: http://stranetosen.blogg.se/
Postat av: Jenny

Anna-Karin och ...

Ja, precis. Jag förstår att vissa ogillar julen och jag köper det. Det jag inte gillar är de människorna som pekar ut någon för att vara materealist... pekar ut någon att "glömma bort" vad julen står för. Som att de som ej köper klappar har en bättre känsla för jul.

2008-11-03 @ 15:57:10
URL: http://jenniemarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0