Att mätta sitt spädbarns hunger

Pratade med några vänner häromdagen om amning.
Mina vänner hade samma uppfattning som jag, men det har långt ifrån alla.

Tänka sig att Sverige idag är så pryda att en kvinna inte ens kan sitta och amma offentligt!!!???
För mig är det absurt att folk (unga, gamla, kvinnor, män) tycker att detta skulle vara äckligt. Att de tappar matlusten eller inte känner sig bekväma.

Samtidigt som det är tabu att amma utanför hemmets fyra väggar är det oansvarigt att inte amma. Dessa "mad people", i mina ögon, tycker att den ansvarsfulla svenska mamman ska amma- men absolut inte ute bland folk. Dessutom är normen att man inte ska avskärma sig från omvärlden, utan man ska "ta vara på sig själv"- såsom promenader, middagar, shopping mm.
Hur fixar man det med ett barn som kräver mat var tredje eller till och med varannan timme?

Låt oss säga...
En kvinna ammar på en restaurang.
Sällskapet bredvid, för fega för att säga åt kvinnan själva, ber servitrisen göra något åt saken- de tappar nämligen aptiten om detta fortgår.
Detta sätter ju då servitrisen i en knivig sits. Hur skulle ni göra?
En skicklig servitris ber ju aldrig den ammande mamman att gå, utan erbjuder självklart det klagande sällskapet ett annat bord.
Men ärligt- så gör det mig förbannad att det finns sådana "näsan i vädret"-arslen som  vill få något av det renaste på jorden att vara något äckligt och osmakligt.
De har ju själva legat i samma sits- en annan barm, men samma sits. Leende och med stor aptit sugit på morsans mjölkfyllda bröst.

Kommentarer
Postat av: Maria

Helt absurt!!!

Jag har själv mött på dessa "näsan-i-vädret-arslen" under alla amningar jag genomfört. Och jag kan lugnt säga att jag mer än en gång mer eller mindre tryckt upp bröstet i ansiktet på dem när jag ska amma.

Amning som är ett av det mest naturliga för oss alla! Man kan ju undra vad dom tänker med!

TUR att det finns mammor som orkar stå emot blickar av stål=)

Kram Maja

2008-10-20 @ 22:06:07
URL: http://mariaherdebrant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0