Arvegods

Denna vackan kommer att fokuseras på att gå igenom det arvegods som jag har fått.
Det har legat i förrådet i väntan på huset och nu tycker jag att det är dags att kolla vilka saker som behöver piffas upp.
Jag ärvde några gamla ramar som är otroligt vackra. Dock visste jag redan då att vissa behöver fräschas upp och andra stabiliseras i hörnen. De har nämligen legat på mormors vind i ganska många år och smalat på sig spindelväv och annat. Men det ska bli väldigt skoj att restaurera dem. Plus detta så vill jag ta reda på historierna bakom personerna inuti ramarna- porträtten. Vilka de är, och senare om jag vill ha dem där eller byta bilder. 

Sen har jag en lampa som var något av det sista vi hämtade ur huset. Vi stod på övervåningen och då plötsligt fick jag syn på den, 2,5 meter upp i luften. Den är jättevacker! Vad jag minns är att tanken slog mig när jag hade den i handen att den inte var till för en glödlampa- sladden var liksom insnodd på ett konstigt sätt. Utan jag tror att den är till för ett levande ljus och det är just vad jag ska ha den till. 

Jag kan fortsätta hur länge som helst med saker som jag fick med mig hem därifrån- vissa vackra, andra praktiska och resten underbara minnen. Annat som jag har är mormors brudkista- det är inte mycket för andra, men det är det mest värdefulla jag har. Min morfars syster var sömmerska, så därifrån har jag två sylådor, den ena kommer jag ha som smyckesskrin. Flera hattar och halsdukar i päls, en gungstol från tidigt 1900-tal och handgjorda julprydnader. Listan är längre, men det tar vi en annan dag. Vill ni se bilder då?

Kommentarer
Postat av: Kristin

Jag har allt oxå lite fina arvegods sörrö. Så t ex ett trebent bord.. inte illa pinkat..

2008-10-13 @ 15:44:05
Postat av: Jenny

Tvåbent bord, Kistin. Det hade bara två ben.

2008-10-13 @ 16:25:07
URL: http://jenniemarie.blogg.se/
Postat av: eld

men kristins tvåbenta bord stod fint mot väggn:)(bara de ej stod något på de)....hehehe

2008-10-13 @ 21:17:59
Postat av: Kristin

Okej, det var kanske inte världens bästa bord och det kanske bara har två ben OCH det kanske inte gick att ställa grejer på MEN pen't va de

2008-10-14 @ 14:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0